مژده بهرامی؛ فریمان ابراهیم زاده؛ محبوبه سلیمان پورعمران؛ فاطمه محمد ابراهیم سپاسگزار
دوره 8، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 9-43
چکیده
تحقیق حاضر با ارائه مدلی مبتنی بر مدیریت اثربخش نشر ارزشهای دفاع مقدس در خراسان شمالی انجام شده است. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که دفاع مقدس سند افتخاری برای نسل کنونی و نسلهای آینده است. جامعهی ...
بیشتر
تحقیق حاضر با ارائه مدلی مبتنی بر مدیریت اثربخش نشر ارزشهای دفاع مقدس در خراسان شمالی انجام شده است. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که دفاع مقدس سند افتخاری برای نسل کنونی و نسلهای آینده است. جامعهی آماری شامل تمامی مدیران و دستاندرکاران سازمانها و نهادهای خراسان شمالی به تعداد 100 نفر میباشد که به روش تصادفی انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامهی محققساخته انجام شد که روایی آن از نوع محتوایی بوده که مورد تأیید اساتید قرار گرفته و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0.94 محاسبه شده است. دادههای گردآوری شده با روش تحلیل عامل اکتشافی بهوسیله نرم افزار اس پی اس نسخه 22 و لیزر نسخه 8.80 در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. یافتهها نشان داد که مدیریت اثربخش نشر ارزش-های دفاع مقدس باید در 4 بعد، شامل: قانونی، فرهنگی- اجتماعی، آموزشی- پژوهشی و فناوری مورد توجه قرار گیرد. 17 عامل و 72 گویه نیز شناسایی شدند، که عوامل «حمایت مالی سازمانها از آثار منتشر شده» و «سیستم تشویق و ترغیب از فعالین عرصه» در بعد قانونی، عوامل «برگزاری مراسمات و مناسبتها»، «سیستم اطلاعات و ارتباطات مناسب»، «فضاسازی عمومی»، «هنرنمایی مناسب»، «گردهماییها و همایشها» در بعد فرهنگی-اجتماعی، عوامل «مطالعات علمی»، «برگزاری دورههای آموزشی ویژه سازمانها و نهادها»، «دورههای آموزشی مدارس و دانشگاهها» در بعد آموزشی-پژوهشی و عوامل «فعالیت در عرصه مجازی» و «تولیدات نرمافزاری» در بعد فناوری قرار میگیرند.