@article { author = {Sadeghi Dezaki, Sajad and Poori Rahim, AliAkbar}, title = {Technical and Analytical Study of the Design and Implementation of B’esat Bridge}, journal = {Holy Defense Studies}, volume = {6}, number = {1}, pages = {61-84}, year = {2020}, publisher = {Research Center For Sciences and Studies of the Holy Defense}, issn = {2588-3674}, eissn = {}, doi = {20.1001.1.25883674.1399.6.1.3.2}, abstract = {In an operation in 1985, the Islamic combatants succeeded in capturing the coastal city of Faw and prevented the Ba'athist regime of Iraq from having access to the waters of the Persian Gulf. The most important problem after the conquest of Faw was the ability to stabilize and to have effective support, so that the positions in the southern part of Iraq could be maintained. From a military point of view, the forces should have been supported through the Arvand River, which is about one kilometer long and 12 meters wide. For this purpose, the B’esat Bridge, one of the masterworks of the country's defense engineering, was mounted on this river. Due to the importance of design and construction of this structure during the Holy Defense, analytical study for redesigning this type of bridges can be an effective step in understanding the technical dimensions of B’esat Bridge. Moreover, this will help applying such techniques in the future. This study is devoted to investigate the design of B’esat Bridge from a technical point of view. Hence, the structure of the bridge was evaluated on the basis of loading and design procedure using bridge geometry modeling through Sep and Abacus finite element software. The results indicated that, according to the modern regulations and standards, this bridge responds to the determined loads only by changing the connections of some of its components only in detail, and can have a favorable structural behavior.}, keywords = {B’esat Bridge,numerical analysis of B’esat Bridge,Sep,Abacus,the Holy Defense}, title_fa = {مطالعۀ فنی و تحلیلی طراحی و اجرای پل بعثت}, abstract_fa = {رزمندگان اسلام در عملیاتی در سال 1364 شمسی موفق به تصرف شهر ساحلی فاو و قطع ارتباط رژیم بعث عراق با آبهای خلیج فارس شدند. مهمترین مسئله پس از فتح فاو، پشتیبانی پایدار و مؤثر برای حفظ مواضع در ناحیۀ جنوبی عراق بود. از نظر نظامی، پشتیبانی نیروها از طریق رودخانۀ اروند انجام می­شد. برای این منظور، پل بعثت که حدود یک کیلومتر طول و 12 متر عرض دارد و یکی از شاهکارهای مهندسی دفاعی کشور است، روی این رودخانه احداث شد. باتوجه به اهمیت طراحی و اجرای این سازه در دوران دفاع مقدس، بررسی تحلیلی و طراحی دوباره این پل، گامی مؤثر در شناخت ابعاد فنی پل بعثت و به‎کارگیری آن در آینده است. افزون بر این، باعث شناخت بهتر برای کاربرد در آینده می‌شود. در این مقاله، طراحی پل بعثت از دیدگاه فنی مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور، سازۀ پل براساس آیین‌نامه‌های بارگذاری و طراحی با استفاده از الگو‌سازی هندسۀ پل در نرم‌افزار‌های اجزای محدود سپ و آباکوس مطالعه شده است. نتایج تحلیل نشان می‌دهد، این پل براساس آیین‌نامه‌ها و استاندارد‌های کنونی، تنها با تغییر جزئیاتی در اتصالهای اجزای آن پاسخگوی بارهای وارد شده است و رفتار سازه‌ای مطلوبی دارد.}, keywords_fa = {پل بعثت,تحلیل عددی پل بعثت,سپ,آباکوس,مهندسی دفاع مقدس}, url = {https://hds.sndu.ac.ir/article_791.html}, eprint = {https://hds.sndu.ac.ir/article_791_bbc98f9ac2d94e38960ea3da285709f3.pdf} }