%0 Journal Article %T بازنمایی فرهنگی سینمای جنگ مطالعه تطبیقی سینمای جنگ ایران و امریکا %J فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس %I دانشگاه عالی دفاع ملی ناشر: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی (با مشارکت انجمن علمی ژئوپلیتیک ایران) %Z 2588-3674 %A نوریان, مهدی %D 2017 %\ 08/23/2017 %V 3 %N 2 %P 101-120 %! بازنمایی فرهنگی سینمای جنگ مطالعه تطبیقی سینمای جنگ ایران و امریکا %K تاریخ فرهنگی %K نشانه‌شناسی %K سینمای جنگ %K ابراهیم حاتمی‌کیا %K الیور استون %R %X این مقاله درصدد است با رویکرد نظری تاریخ فرهنگی و روش نشانه‌شناسی و تحلیل محتوا و با بررسی دو فیلم ایرانی و دو فیلم امریکایی در ژانر جنگ، عناصر فرهنگی متفاوت در بازنمایی جنگ در سینمای ایران و امریکا را شناسایی کند. بدین‌منظور، مقاله حاضر به بررسی دو فیلم "دیده‌بان" و "مهاجر" به کارگردانی "ابراهیم حاتمی‌کیا" و دو فیلم جوخه و متولد چهارم جولای به کارگردانی الیور استون می‌پردازد. مقاله درصدد پاسخ به این سؤال است: "دلایل بازنمایی متفاوت جنگ در سینمای ایران و امریکا چه چیزهایی هستند؟" بدین منظور با شناسایی تقابل‌هایی دوتایی که خود در گفتمان‌های مختلف غالب در این دو کشور ریشه دارد، درصدد پاسخ به سؤال یادشده بر می‌آید. مقاله به تحلیل فیلم‌ها از دیدگاه نشانه‌شناختی و تاریخ فرهنگی پرداخته، سعی می‌کند تا با مقوله‌بندی عناصر فرهنگی به‌دست آمده، تقابل‌های دوتایی فرهنگی را پیدا کند. در پایان، مقاله این‌گونه نتیجه می‌گیرد که عناصر فرهنگی و گفتمان‌های متفاوت باعث شده است که مفاهیم پیرامون جنگ در دو جامعه ایرانی و آمریکایی به طوری متفاوت از یکدیگر در سینمای این دو کشور بازنمایی شود. تقابل‌های شناسایی شده عبارتند از: نتیجه‌گرایی / تکلیف‌گرایی، عمل‌گرایی / عقیده‌گرایی، عقل‌گرایی / عشق‌گرایی، آینده‌گرایی / عاقبت‌گرایی و وطن‌پرستی / فراوطن پرستی. %U https://hds.sndu.ac.ir/article_1611_7578fd2ea18afcb4119997b589b15d3b.pdf