دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی (با مشارکت انجمن علمی ژئوپلیتیک ایران)فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس2588-36742420170219Cultural policy strategy in the field of sacred defense sciences and education in order to preserve and transmit it to future generationsراهبرد سیاستگذاری فرهنگی در زمینه علوم و معارف دفاع مقدس بهمنظور حفظ و انتقال آن به نسلهای آینده7271749FAهادی مرادپیریدانشیار مدیریت دفاعی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایرانJournal Article20220227During the eight years of holy defense, as the Supreme Leader said: "It is the peak of the honors of the Iranian nation"; Therefore, in order to preserve and transmit the values of sacred defense and the culture of self-sacrifice and martyrdom to the next generation, this culture must be seriously considered in the cultural, social and economic planning of the country. Therefore, in this article, the author seeks to answer the question of what strategies are effective in preserving and transmitting the sciences and knowledge of the era of sacred defense. Findings of research based on field studies show that cultural policy in the form of five strategies for the production of educational products and products (education and higher education), symbolic productions, audio, visual and communication productions, written productions and religious ritual productions, in the preservation and transmission of science and The teachings of the sacred defense are effective, among which the auditory, visual and communication productions have the most and the symbolic productions the least.دوران هشت سال دفاع مقدس به فرموده مقام معظم رهبری<sup>(مدظلهالعالی)</sup>: «اوج افتخارات ملت ایران است»؛ لذا برای حفظ و انتقال ارزشهای دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت به نسل آینده، بایستی این فرهنگ با جدیت در برنامهریزی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور مدنظر قرار گیرد. ازاینرو، نگارنده در این مقاله در پی پاسخ به این سؤال است که چه راهبردهایی بر حفظ و انتقال علوم و معارف دوران دفاع مقدس مؤثر است. یافتههای تحقیق مبنی بر مطالعات میدانی نشان میدهد که سیاستگذاری فرهنگی در قالب پنج راهبرد تولید محصولات و تولیدات آموزشی (آموزشوپرورش و آموزش عالی)، تولیدات نمادین، تولیدات شنیداری، دیداری و ارتباطی، تولیدات نوشتاری و تولیدات مناسک مذهبی، در حفظ و انتقال علوم و معارف دفاع مقدس مؤثرند که در این میان، تولیدات شنیداری، دیداری و ارتباطی، بیشترین و تولیدات نمادین، کمترین تأثیر را دارند.https://hds.sndu.ac.ir/article_1749_07a083ef6c850586c6f51bff08413cb8.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی (با مشارکت انجمن علمی ژئوپلیتیک ایران)فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس2588-36742420170219Study of the effect of sacred defense paintings on the beautification of urban furniture and community mental healthمطالعه تأثیر نگارههای دفاع مقدس در زیباسازی مبلمان شهری و بهداشت روانی جامعه1744FAشهابقهرمانیدکتری جغرافیای طبیعیعلیرضاامجدی ملاییکارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهریJournal Article20220227In recent years, despite the emergence of currents called the art of sacred defense in various branches of culture and art, the art of sacred defense still faces many problems. In the years after the imposed war, especially in recent years, images of the Holy Defense, including images of martyrs or symbols of the Holy Defense, are a means in the form of urban elements and furniture to record and transmit the bravery of warriors to a generation that has not seen the war. How sacred is the defense of the past. Providing a true picture of the generation that made the revolution and shed its blood for the revolution is the most important mission of revolutionary art. In this article, the effect of holy defense images on beautification of space and urban furniture and community mental health has been studied. And the atmosphere of the city has been studied in order to make the citizens more calm.در سالهای اخیر، با اینکه جریآنهایی به نام هنر دفاع مقدس در شاخههای مختلف فرهنگی و هنری به وجود آمده، اما هنر دفاع مقدس هنوز هم با مشکلات متعددی روبهروست. در سالهای بعد از جنگ تحمیلی بهویژه در سالهای اخیر نگارههای دفاع مقدس اعم از تصاویر شهدا یا نمادهای دفاع مقدس وسیلهای هستند در قالب عناصر و مبلمان شهری برای ثبت و انتقال رشادت رزمندگان به نسلی که از نزدیک جنگ را ندیده و نسلهای بعدی که نمیدانند هشت سال مقدس دفاع چگونه گذشته است. ارائه تصویری درست از نسلی که انقلاب کرد و خونش را پای انقلاب گذاشت، مهمترین رسالت هنر انقلابی است. در این مقاله به مطالعه تأثیر نگارههای دفاع مقدس در زیباسازی فضا و مبلمان شهری و بهداشت روانی جامعه پرداخته و برای این منظور، تأثیر نگارههای دفاع مقدس در هویتبخشی، ایجاد حس مکان و احساس تعلق خاطر شهروندان، تأثیر در مناسبات اجتماعی افراد جامعه، زیباسازی محیط و فضای شهر در جهت آرامش بیشتر شهروندان موردمطالعه قرار گرفته است.دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی (با مشارکت انجمن علمی ژئوپلیتیک ایران)فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس2588-36742420170219Imam Khomeini (may God have mercy on him) thought and attitude towards war and defense; Emphasizing Iraq-Iran War (Holy Defense)اندیشه و نگرش امام خمینی(رحمتالله علیه) به جنگ و دفاع؛ با تأکید بر جنگ تحمیلی عراق علیه ایران (دفاع مقدس)1745FAمحسندشتکوهیدانشجوی دکترای علوم سیاسی پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی.Journal Article20220227Performing the duty, regardless of its material gain and loss, formed the fundamental principle of Imam Khomeini's (may God have mercy on him) transcendent thought. He was a trained Imam of the Ashura school. Accordingly, defense and jihad in the Imam's thought is a divine duty. Defending the Islamic country is a divine duty that is nothing higher than it, and it is obligatory on every individual in society, young and old, men and women. In this article, the author has first tried to explain his understanding of Imam Khomeini (may God have mercy on him) by examining his words and works. Then, in the framework of the divine thought of Imam (may God have mercy on him), the imposed war of Iraq against Iran (holy defense) has been studied.عمل به تکلیف صرفنظر از سود و زیان مادی آن اصل بنیادین اندیشه متعالی امام خمینی (رحمتالله علیه) را تشکیل میداد. امام تربیتیافته مکتب عاشورا بود. بر همین اساس، دفاع و جهاد در اندیشه امام یک تکلیف الهی است. دفاع از کشور اسلامی تکلیف الهی است که هیچ امری بالاتر از آن نیست و بر تکتک افراد جامعه از خرد و کلان و زن و مرد واجب است. در این نوشتار، نویسنده سعی کرده است ابتدا با بررسی سخنان و آثار امام خمینی <sup>(رحمتالله علیه)</sup> فهم و برداشت خود را از اندیشه ایشان تبیین نماید. سپس در چارچوب اندیشه الهی امام <sup>(رحمتالله علیه)</sup> جنگ تحمیلی عراق علیه ایران (دفاع مقدس) بررسی شده است.دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی (با مشارکت انجمن علمی ژئوپلیتیک ایران)فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس2588-36742420170219Sacred defense and strengthening students' national identityدفاع مقدس و تقویت هویت ملی دانشآموزان1746FAمریمهوشیار طالمیکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، سرگروه آمادگی دفاعی، ناحیه یک رشت.Journal Article20220227Students as a large segment of individuals in communities; They are the cultural and national assets of a country. The present study examines how to strengthen and enhance the national identity of students in the field of explaining and promoting the culture of sacred defense. This collection is a descriptive method and the study and analysis of works and ideas; First, it deals with the characteristics and components of good life during the period of holy defense as the center of fundamental change in thought and action. In this article, after mentioning the dictionary meaning of holy defense, identity and the word province, the meaning of it in a provincial and divine relationship is discussed and the source of its difference with war is explained. He then deals with the effects of Imam's heart and practical monotheism, which determine the monotheistic unity and fundamental transformation of war, and examines the sacred defense as a new creation of a doctrinal thought. He goes on to prove that the war has become a sacred defense under the jurisdiction of Imam Khomeini's provincial command and by practicing etiquette and access to Qur'anic aspirations. Strengthening and strengthening the national identity of students depends on deep thinking and recording and developing the culture of sacred defense, which ensures the recovery and reconstruction of their national identity.دانشآموزان بهعنوان قشر عظیمی از افراد جوامع؛ سرمایههای فرهنگی و ملی یک کشور محسوب میشوند. پژوهش حاضر، چگونگی تقویت و کیفیت افزایی هویت ملی دانشآموزان را در دایره تبیین و ترویج فرهنگ دفاع مقدس، بررسی میکند. این مجموعه به روش توصیفی و بررسی و تحلیل آثار و اندیشهها؛ ابتدا به ویژگیها و مؤلفههای حیات طیبه در طول مدت دفاع مقدس بهعنوان مرکز تحول بنیادی در فکر و عمل، پرداخته است. در این مقاله، پس از ذکر معنای قاموسی دفاع مقدس، هویت و واژه ولایت، به حوزه معنای آن در یک ارتباط ولایی و الهی پرداخته میشود و منشأ تفاوت آن با جنگ تبیین میگردد. سپس به آثار توحید قلبی و عملی امام که وحدت توحیدی و تحول بنیادی جنگ را رقم میزند، پرداخته و دفاع مقدس را بهعنوان خلق جدیدی از یک تفکر اعتقادی، بررسی میکند. در ادامه به اثبات میرساند، جنگ در حیطه فرماندهی ولایی امام خمینی و با عمل به آداب و دسترسی به آمال قرآنی تبدیل به دفاع مقدس شده است. تقویت و تحکیم هویت ملی دانشآموزان وابسته به ژرفاندیشی و ثبت و بسط فرهنگ دفاع مقدس بوده که بازیابی و بازسازی هویت ملی آنان را تضمین میکند.دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی (با مشارکت انجمن علمی ژئوپلیتیک ایران)فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس2588-36742420170219Semantic study of the place of the culture of self-sacrifice and martyrdom in the curriculum of the studied schools: (First and second high school defense preparation books)بررسی معنایی جایگاه فرهنگ ایثار و شهادت در برنامه درسی مدارس موردمطالعه: (کتب آمادگی دفاعی اول و دوم متوسطه)1747FAجوادآقامحمدیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهرانJournal Article20220227The purpose of this study was to investigate the place of the culture of self-sacrifice and martyrdom in the curriculum of Iranian high schools with emphasis on defense training books. The design used in this research is descriptive-analytical. Descriptive research is a set of methods that aim to describe the conditions or phenomena under study and is analytical, that is, the researcher tries to interpret them by weighing and valuing the mental parts of the content that are not measurable. In the present study, the defense readiness books of the first and second secondary schools have been analyzed based on the main characteristics of self-sacrifice and martyrdom and its components. The data analysis method was performed using descriptive statistics (table, percentage and frequency) to provide a regular and acceptable image to the audience. The results showed that in the defense training books of the first and second periods, a total of 182 times the important and sweet discussion of self-sacrifice and martyrdom has been discussed and studied. They are valuable examples of martyrdom and self-sacrifice.هدف این پژوهش بررسی جایگاه فرهنگ ایثار و شهادت در برنامه درسی مدارس متوسطه ایران با تأکید بر کتب آمادگی دفاعی بود. طرح به کار گرفته شده در این تحقیق، توصیفی - تحلیلی است. تحقیقات توصیفی، مجموعه روشهایی است که هدف آنها، توصیف کردن شرایط یا پدیدههای مورد بررسی است و تحلیلی است، یعنی محقق با وزن کردن و ارزش بخشیدن به قسمتهای ذهنی محتوا که قابلاندازهگیری نیستند، سعی میکند به تفسیر آنها نائل آید. در تحقیق حاضر کتب آمادگی دفاعی دوره متوسطه اول و دوم بر اساس شاخصه اصلی ایثار و شهادت و مؤلفههای آن مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتهاند. روش تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی (جدول، درصد و فراوانی) صورتگرفته است تا تصویر منظم و قابل قبولی به مخاطب ارائه کند. نتایج پژوهش نشان داد که در کتب آمادگی دفاعی دوره اول و دوم جمعاً ۱۸۲ بار بحث مهم و شیرین ایثار و شهادت موردبحث و بررسی قرار گرفته است و دراینبین مؤلفههای ایثار و استقامت، خدامحوری در مقابل خودمحوری، عدم تعلق به دنیا و احترام به دیگران که از مصادیق باارزش شهادتطلبی و ایثار هستند بیشترین فراوانی و مباحث علم و آگاهی و تعالی روح و روان کمترین میزان را به خود اختصاص دادهاند.دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی (با مشارکت انجمن علمی ژئوپلیتیک ایران)فصلنامه علمی مطالعات دفاع مقدس2588-36742420170219The role of defense authority in the realization of the new Islamic civilization from the perspective of Imam Khamenei (as)نقش اقتدار دفاعی در تحقق تمدن نوین اسلامی از منظر امام خامنهای(مدظلهالعالی1748FAابوالحسنکبیریدکتری علوم دفاعی راهبردی، استادیار پژوهشگاه علومومعارف دفاعمقدسکریمعباسیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان، تاکستان، ایرانمجتبیتسنیمیمحقق و پژوهشگر حوزه علمیه - کارشناس علوم سیاسیحمیدرضاملازینلکارشناسی ارشد علوم سیاسیJournal Article20220227From the very beginning of its formation, the Islamic Revolution paid special attention to the formation of a new Islamic civilization, and for this reason, it was always moving in the direction of the realization of a new Islamic civilization. Moving in this direction required attention to several components that these components have been considered at different intervals by Imam Khomeini (may God have mercy on him) and the Supreme Leader, Imam Khamenei (as) and have been mentioned in terms of time and place. One of these components, which has a special place in the realization of the new Islamic civilization, is the component of defense authority. Defensive authority or deterrent power is one of the components that has played a decisive role in the formation of the new Islamic civilization and its intensity and weakness are very effective in the formation of the new Islamic civilization. The Supreme Leader (Modzaleh Al-Aali) is well aware of the importance of this issue and the length of his management as the Leader of the Islamic Revolution has always paid attention to this component. This article, with a research approach in his mind, intends to examine the importance and role of defense authority in the realization of the new Islamic civilization, and from this perspective, Fatah Babi to place this component in international relations.انقلاب اسلامی از همان بدو شکلگیری به تشکیل تمدن نوین اسلامی توجه ویژهای داشت و به همین جهت همواره در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی حرکت میکرد. حرکت در این مسیر مستلزم توجه به مؤلفههای متعددی بود که این مؤلفهها در فواصل زمانی مختلف توسط حضرت امام خمینی<sup>(رحمتالله علیه)</sup> و مقام معظم رهبری، امام خامنهای<sup>(مدظله</sup><sup></sup><sup>العالی)</sup> موردتوجه قرار گرفته و در قالب شرایط زمانی و مکانی به آنها اشارهشده است. یکی از این مؤلفهها که از جایگاه ویژهای در تحقق تمدن نوین اسلامی برخوردار است، مؤلفه اقتدار دفاعی است. اقتدار دفاعی و یا قدرت بازدارندگی یکی از مؤلفههایی است که در شکلدهی تمدن نوین اسلامی نقشی تعیینکننده داشته و شدت و ضعف آن در شکلدهی به تمدن نوین اسلامی بسیار تأثیرگذار است. مقام معظم رهبری<sup>(مدظله</sup><sup></sup><sup>العالی)</sup> بهخوبی به اهمیت این مسئله واقف بوده و طول زمان مدیریتی خود بهعنوان رهبر انقلاب اسلامی همواره به این مؤلفه توجه داشتهاند. این مقاله با رویکردی پژوهشی در اندیشه ایشان، قصد دارد تا اهمیت و نقش اقتدار دفاعی را در تحقق تمدن نوین اسلامی مورد بررسی قرار دهد و از این منظر فتح بابی در جهت اهمیتدادن به این مؤلفه در مناسبات بینالمللی قرار گیرد.