Document Type : Promotional

Authors

1 Master of Persian Language and Literature (Sustainability) University of Isfahan, Isfahan, Iran

2 Master of Persian Language and Literature, University of Isfahan, Isfahan, Iran.

Abstract

Sustainability literature is generally referred to as works whose main theme is resistance and sustainability; Whether this resistance is a war with a foreign enemy or against an idea or ideology. Shahnameh is one of the most prominent works of this type of literature. The story of Kaveh Ahangar is one of the stories of Shahnameh sustainability literature in which the conditions of the poet's time can be seen. It seems that the poet, by portraying the oppression and tyranny of society in this poetic story, has protested and fought against oppression, and the story of Kavohangar is the cry for justice of the people of Iran at all times, but also the cry of all oppressed people around the world. The purpose of this study is to analyze the story of Kaveh Ahangar based on the components of resistance and stability, in which we have tried to adapt the story space to the events of the poet's time and determine the dependence of the work with the poet's historical period. This study examines the manifestations of resistance and endurance of Kavan Ahangar and his people led by Fereydoun and analyzes the symbols used in the story.

Keywords

Main Subjects

البرز، پرویز (1369). شکوه شاهنامه در آینه تربیت و اخلاق پهلوانان، تهران: دانشگاه الزهرا.
اسلامی ندوشن، محمد علی (1385). زندگی و مرگ پهلوانان در شاهنامه، تهران: ابن سینا.
دبیرسیاقی، محمد (1381). برگردان روایت گونۀ شاهنامۀ فردوسی به نثر، تهران: قطره.
رستگارفسائی، منصور (1369). بیست و یک گفتار دربارۀ شاهنامۀ فردوسی، شیراز: نوید.
رضاقلی، علی (1370). جامعه شناسی خودکامگی، تهران: معراج.
زمردی، حمیرا (1385). ادیان و اساطیر (در شاهنامه فردوسی، خمسه نظامی و منطق الطیر)، تهران: زوار.
زرین‌کوب، عبدالحسین (1384). با کاروان حلّه، تهران: علمى.
سرامی، قدمعلی (1368). از رنگ گل تا رنج خار (شکل شناسی داستان‌های شاهنامه)، تهران: علمی و فرهنگی.
سرکاراتی، بهمن (1349). جابه جایی اساطیر شاهنامه (مندرج در کتاب سخنرانی های دوّمین دورۀ جلسات دربارۀ شاهنامۀ فردوسی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
سعیدی سیرجانی، علی اکبر (1386). ضحاک ماردوش، تهران: بیجا.
سلیم، غلامرضا (1383). محمود غزنوی، سرآغاز واپسگرایی در ایران، تهران: بلخ.
سنگری، محمدرضا (1390). ادبیات دفاع مقدّس، تهران: صریر.
شاهنامه پژوهی (مجموعه مقالات) (1390). دفتر دوم، به قلم گروهی از نویسندگان، به کوشش یاسر موحد فرد، تهران: خانۀ کتاب.
فردوسی، ابوالقاسم (1389). شاهنامه، تصحیح جلال خالقی مطلق، تهران: مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی).
قدیانی، عباس (1384). تاریخ فرهنگ و تمدّن ایران در دورۀ غزنویان تا پایان خوارزمشاهیان، تهران: فرهنگ مکتوب.
مازولف، اولریش (1380). شاهنامه، هویت ایران، تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران.
مدنی، بدرالدین (1350). دریچه ای بر کاخ بلند و گزندناپذیر شاهنامه، تهران: اندیشه.
وزیری، سعید (1387). فردوسی و شاهنامه از نگاهی دیگر، تهران: دیگر.
وزیری، عبدالله (1369). فریدون و پسرش، تهران: وزیری.