Document Type : Research/Original/Regular Article

Authors

1 PhD in Political Geography, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran

2 PhD in Educational Management, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

Abstract

Due to the fundamental importance of public education in the transmission of cultural and social values ​​for basic age groups and its strategic role in the socialization of the next generation of the country; It is necessary to produce glorious content, in line with the precious teachings of the sacred stone of defense, and to transfer these values ​​to the educational texts of the Ministry of Education. Achieving this requires the creation of administrative, scientific and professional contexts, strategic planning and inter-organizational coordination and extra-organizational research mechanisms, to produce excellent content for placement in the texts and programs of the Ministry of Education. This research, in the framework of applied research, with a mixed approach and descriptive-analytical method, based on documentary studies, field observation and expert meetings, evaluates the place of education and values ​​of sacred defense in the educational programs of the Ministry of Education. Suggests strategic suggestions for achieving the real place of this knowledge in the educational system. Findings of the article, which are the result of joint actions of the Research Institute for Sacred Defense Sciences and Education in cooperation with the Research and Educational Planning Organization and the Basij Organization for the Underprivileged in 1996-97; It can be considered as a model for transmitting the values ​​of sacred defense to the educational programs of the Ministry of Education. Accordingly, the mechanisms of producing glorious content for more than 10 textbooks and reviewing and updating the two courses "Introduction to the educational values ​​of sacred defense" for all disciplines of Farhangian University are described and strategic pathology in two areas: "Programs "Educational and educational" and "structural and organizational factors" have been done and finally some suggestions have been presented.

Keywords

Main Subjects

امام خامنه‌ایمدظله‌العالی، پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری، (بیانات در دانشگاه فرهنگیان، 19/02/1397)، (بیانات، 3/5/1386)، (بیانات، 11/02/1398)، (بیانات، 11/02/13).
آذرشب، محمدعلی و سعدالله همایونی (1394). واکاوی فرهنگ و نقش آن در سیاست‌گذاری‌های/ برنامه‌ریزی‌های آموزش زبان (مطالعة موردی: آموزش زبان عربی در ایران)، علم زبان، 3(5)، صص 116-89.
پایگاه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، به آدرس: http://oerp.ir
پایگاه ملی کتاب­های درسی، به آدرس: http://chap.sch.ir/books/8028
پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس (1396). تفاهم­نامه مشترک ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت آموزش و پرورش.
دانشگاه عالی دفاع ملی (1396). سند راهبردی انتقال مفاهیم دفاع مقدس در کتا‌ب‌های درسی، تهران: دانشگاه عالی دفاع ملی.
درگاه ملی آمار، به آدرس: https://www.amar.org.ir
رحمانی، غلامرضا و داوود سلیمانی (1384). بررسی میزان موفقیت درس آمادگی مدارس پسرانه شهر تهران، مجله سیاست دفاعی، 13(51)، صص 121- 146.‎
روزنامه رسمی (1370). قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شماره 13602، صص 437.
سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی (1398). تاریخ 3 (مقطع دوازدهم)، دورۀ دوم آموزش متوسطه، دفتر تألیف کتاب­های درسی، تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب­های درسی ایران.
سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی (1398). جغرافیای ناحیه­ای (مقطع یازدهم)، دورۀ دوم آموزش متوسطه، دفتر تألیف کتاب­های درسی، تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب­های درسی ایران.
سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی (1399). جغرافیای ایران (مقطع دهم)، دورۀ اول آموزش متوسطه، دفتر تألیف کتاب­های درسی، تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب­های درسی ایران.
سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی (1399). جغرافیای کاربردی (مقطع دوازدهم)، دورۀ دوم آموزش متوسطه، دفتر تألیف کتاب­های درسی، تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب­های درسی ایران.
سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی (1399). نگارش 3 (مقطع دوازدهم)، دورۀ دوم آموزش متوسطه، دفتر تألیف کتاب­های درسی، تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب­های درسی ایران.
شورای عالی آموزش و پرورش (1390). مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی ج.ا. ایران، تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1391). سند برنامه درسی ملی، تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی.
شورای عالی انقلاب فرهنگی، به آدرس: https://sccr.ir
مرکز پژوهش­های مجلس شورای اسلامی (1370). قابل دسترس در پایگاه اینترنتی مرکز پژوهش­ها به آدرس: https://rc.majlis.ir/fa/law/show/91961
معافی، محمود، شهاب قهرمانی و محمدرضا مقدادی (1396). روش‌های تولید و سازمان‌دهی محتوای آموزه‌های دفاع مقدس در برنامه‌های درسی، اولین همایش ملی علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش‌وپرورش، صص 11-40.