Document Type : Research/Original/Regular Article

Author

Academic member and research assistant of the Iranian Studies Foundation

Abstract

The phenomenon of war, despite its nature and time of occurrence, is part of the history of nations and as a historical phenomenon plays a key role in shaping the identity and social and cultural life of societies. War tourism can be a key axis in cultural exchange and one of the potential aspects of tourist attractions. The main issue of the present study is to investigate the strategic operational model for the development of tourism and sacred defense museums in Khuzestan province. One of the objectives of this study is to study and analyze the obstacles and present a strategic operational model for the development of tourism of the museums of sacred defense in Khuzestan province. This research in terms of purpose; Applied and its study method was descriptive and survey type. The statistical population is all tourists and visitors to the museums of the holy defense of Khuzestan in 1399. Meanwhile, the sample size (265 people) was determined. SPSS19 software was used to analyze the data. Also, Cronbach's alpha coefficient has been used to measure the reliability of the structures. In addition, SWOT analysis has been used to present a strategic model. The results show that the most effective effect on tourism of sacred defense museums is the marketing weakness variable with a coefficient of 0.27. The results of the SWAT analysis method also suggest a systematic ST strategy.

Keywords

Main Subjects

استانداری خوزستان (۱۳۹۲). گزارش‌های تحلیلی- اقتصادی - اجتماعی استان خوزستان، معاونت راهبردی و برنامه‌ریزی استانداری.
پورکاظمی، محمدحسین و جواد رضایی (1385). «بررسی کارایی مصنعت گردشگری با استفاده از روش‌های نا پارامتری (ایران و کشورهای منطقه)»، پژوهشنامه اقتصادی، دوره 6، شماره 23، زمستان، صص 1-297 .
تقدسی، احمد، تقی کریمیان، مهدی حاجیلو و مجید رحمانی سریاست (1394). «گردشگری دفاع مقدس و بررسی گردشگران ورودی به مناطق جنگی (مورد مطالعه: خوزستان، ایلام، کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه)»، مطالعات راهبردی بسیج، سال 18، شماره 68، صص135-162.
حاجی‌نژاد، علی، مجتبی جاودان و برزو سبزی (۱۳۹۲). «برنامه‌ریزی راهبردی توسعه گردشگری جنگ هم پیوند با سایر جاذبه‌ها در استان ایلام»، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، شماره ۸، دوره۲۲: صص۱۰۱-۱۳۶.
دفتر مطالعات اقتصادی (۱۳۸۸). بررسی گردشگری در ایران در کشورهای اسلامی، تهران: وزارت بازرگانی معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی.
صادقلو، طاهره (1395). «شناسایی عوامل انگیزشی مشارکت‌کنندگان در گردشگری جنگ (مورد: استان خوزستان)»، مجلة برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، سال پنجم، شمارة 16، صص 188- 208
فرجی سبکبار، حسنعلی، حمیدرضا باغبانی و حمیده نورانی (1390). «نقش گردشگری جنگ در ارتقای زندگی ساکنان مناطق جنگی استان خوزستان با استفاده از مدل TOPSIS»، برنامه‌ریزی فضایی (جغرافیا)، دوره اول، شماره دوم، صص 94-83.
فرجی سبکبار، حسنعلی، حمیدرضا باغیانی و حمیده نورانی (۱۳۹۰). «نقشی گردشگری جنگ در ارتقای کیفیت زندگی ساکنان شهری مناطق جنگی استان خوزستان با استفاده از مدل TOPSIS»، فصلنامه برنامه‌ریزی فضایی، سال اول، شماره دوم. پاییز، ‌صص94-83.
فیروزی، محمدعلی و مجید گودرزی (1395). «تبیین موانع توسعه گردشگری جنگ در استان خوزستان»، فصلنامه گردشگری و توسعه، دوره 5، شماره 1، ‌صص 1-25.
کاظمی‌راد، شمس‌الله، برزو سبزی، مریم میربهایی و علیرضا کریمی (۱۳۸۹). «نقش گردشگری در همگرایی کشورهای عضو OIC»، مجموعه مقالات چهارمین کنگره بین‌المللی جغرافیدانان -جهان اسلام، دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران.
کریمیان، تقی (۱۳۹۳). معرفی سراچه‌های گردشگری جنگ، تهران: سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح.
محمدی، جمال و داریوش احمدی (1394). «تحلیل مسیر عوامل مؤثر بر توسعۀ نیافتگی گردشگری دفاع مقدس در استان خوزستان»، فصلنامه جغرافیا و برنامه‌ریزی منطقه‌ای، سال 6، شماره اول، صص 41-58.
محمودزاده، سید مجتبی میرهاشمی، مصطفی علی میر و فاطمه عنبرفروش (1393). «شناسایی و اولویت‌بندی  عوامل انگیزشی رانشی و کششی مؤثر در توسعة گردشگری جنگ (مطالعه موردی: مناطق عملیاتی استان خوزستان)»، نشریه برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری. دوره 3، شماره 9، تابستان، صص 129-110.
نورانی، حمیده (1389). دفاع مقدس و توسعة گردشگری در استان خوزستان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد گروه جغرافیا، تهران: دانشگاه علوم و تحقیقات.