Document Type : Research/Original/Regular Article

Authors

1 Secretary of the Center of Shahid Ali ShiraziIn his doctoral studies, the Faculty of Quran Sciences and Hadith, Faculty of Quran and Islamic Studies, Faculty of Humanities, Faculty of Humanities, Islamic Azad University of Tehran,

2 Assistant Professor of the Department of Quran and Hadith, Department of Theology and Islamic Studies, Faculty of Quran and Hadith, Faculty of Humanities, Islamic Azad University

Abstract

martyrdom and death are not the end of man's life; transition from life to life and entering a new world is a spiritual universe known as purgatory; transition or world after death and its various phases is one of the most important religious teachings. the same lack of information of transition life quality is the source of difference between islamic scholars. what is clear is that without the guidance of revelation, it is inaccessible to human beings and is the best source of recognition and discovery of the dimensions and angles of the quran and. this research has been applied, using a library research process from islamic sources of data and has analyzed the descriptive - analytic qualitative method
the purpose of this study is to explain the life of martyrs in purgatory in verses and narratives. What is the purpose of life in purgatory? What is the life of the martyrs in this universe? Is the meaning of the transition of martyrs, souls in the world after death or physical and material life? What is certain is that Murad is not alive to the body of martyrs, their bodies are fragmented and destroyed as the body of others. according to the verses and narratives, it came to the conclusion that the life of the martyr is the transition from purgatory to God, souls living in purgatory, and their souls enjoy the blessings that God had bestowed upon them, and gave them peace and.

Keywords

قرآن کریم، ترجمه: ناصر مکارم شیرازی، قم: اسوه.
نهج البلاغه (1380). (ترجمۀ محمد دشتی)، چ دوم، مشهد: نشر سنبله.
ابن فارس، احمد (۱404ه). معجم مقاییس اللغة، مصحح: عبدالسلام محمد هارون؛ قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه.
ابن منظور، محمد بن مکرم (1414ق:1994م). لسان العرب، بیروت: دار صادر، چاپ سوم.
ابن‌عاشور، محمدطاهر (1420‌ ق). التحریر‌ و التنویر، بـیروت: مـوسسة التـاریخ العربی.
اطیب، سـید عبدالحسین ( 1378). اطیب البیان فی تفسیر القـرآن‌، تـهران:، اسلام‌، دوم.
انور حاجی شمسایی (1391). حیات شهید با تاکید بر قرآن و سنت، پایان نامه ارشد، حوزه علمیه خراسان، واحد: مدرسه علمیه نرجس(س)  سبزوار.
بغوى، ابومحمد (1420ق). تفسیر بغوى (معالم التنزیل) به کوشش عبدالرزاق، بیروت: دار احیاءالتراث العربى.
جوادی آملی، عبدالله (1388). تسنیم، ج 16، قم: انتشارات اسراء، دوم.
جوهری، اسماعیل بن حمّاد (1426ق.). معجم الصِّحاح. بیروت: نشر دارالمعرفة.
حسینى شاه عبدالعظیمى، حسین (1363). تفسیر اثنى عشرى، تهران: میقات.
حسینی همدانی، سید محمد حسین (1404ق:1994م). انوار درخشان، تهران: کتاب فروشی لطفی، اول،
حسینی طهرانی، محمد‌حسین ( 1423 ق). معادشناسی، مشهد، علامه طباطبایی.
حویزى، عروسى عبد على بن جمعة (1415ق). تفسیر نور الثقلین محقق / مصحح: سید هاشم رسولى محلاتى، قم: اسماعیلیان، چهارم.‌
داورپناه، ابوالفضل (1366). انوارالعرفان فی تفسیر القرآن، تهران: نشر صدر.
رازی، فخرالدین مـحمد‌ بن عمر (1411ق). التفسیر الکبیر: مفاتیح الغیب، بیروت: دار الکتب العلمیه.
راغب­ اصفهانی، حسین بن محمد (1412ق:1992م). مفردات الفاظ قرآن، بیروت: دارالعلم الدار الثقافیه، اول،
رشیدرضا، محمد (بی تا). المنار فـی‌ تفسیر‌ القرآن. بیروت: دارالمعرفۀ.
زمخشری، محمود بن عمرو (1998). اساس البلاغة، تحقیق: محمد باسل عیون السود، بیروت: دار الکتب العلمیة.
شریف لاهیجی، محمد بن علی (1373). تفسیر شریف لاهیجی، تهران: نشر داد، چاپ اول.
طاووسی، حسن و عین الکمالی، فاطمه (1395). «شهید و شهادت از منظر قرآن»، اولین کنفرانس ملی از ایثار تا شهادت.
طباطبایی، سید محمدحسین (1417ق). المیزان فی تفسیرالقرآن، تهرات: انتشـارات ناصرخسـرو، چاپ سوم.
طبرسی، فضل بن حسن (1372). مـجمع البـیان فی تفسیر القـرآن، تهران: انـتشارات ناصرخسرو.
طبری‌، ابـوجـعفر محمد بن جریر (1412ق). جامع‌ البیان‌ فی تفسیر‌ القرآن‌، بیروت‌: دار المعرفه، چاپ اول‌.
طوسی، ابوجعفر محمد بن حسن ( 1409ق). التبیان فی تفسیر القرآن، به کوشش احمد حبیب قصیر العاملی، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
فضل‌‌الله، سید محمدحسین (1419 ق). تـفسیر‌ مـن وحی القرآن، بیروت:، دار‌ الملاک، چاپ دوم.
فیض کاشانى، محمد بن مرتضى ‌(1417ق). المحجة البیضاء ناشر: جماعة المدرسین بقم، قم: موسسه النشر الاسلامی، چاپ چهارم.‌
فیومی، احمد بن محمد (1414 ق). المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر للرافعی، قم: دار الهجرة.
سید قطب، بن قطب بن ابراهیم شاذلی ( ۱۴۱۲ ق). فی ظلال القرآن؛ بیروت و قاهره: دارالشروق، چاپ هفدهم.
قرائتی، محسن (1383 ش). تفسیر نور، تهران: مرکز فرهنگى درسهایى از قرآن، چاپ یازدهم.
کلینی، ابوجعفر‌ محمد‌ بن یعقوب (1407 ق). الکافی، تهران: دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهارم.
مجلـسی، محمـدباقر (1403 هـ ق – 1983 م) بحارالانوار، بیـروت: موسسه الوفاء داراحیاء التراث العربی، سوم،
مدرسی، سید محمدتقی (1419 ق)، من هدی‌ القرآن‌، تهران: دارمحب‌الحسین.
مصطفوی، حسن (1368). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
مطهری، مرتضی (1374). قیام و انقلاب مهدی علیه السلام از دیدگاه فلسفه تاریخ، تهران: صدرا.
مظفری، مونس (1379). سیمای شهید در قرآن و حدیث، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد تهران.
معرفت، محمد هادى ( 1387ش). التفسیر الاثرى الجامع، قم: التمهید.
مکارم شیرازی، ناصر ( 1374ش). تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الاسلامی.
موسایی سی‌سخت، میثم (1372). شهید و شهادت در قرآن، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
نبها، خضرمـحمد (2009 م). موسوعه تفاسیر المعتزله، بیروت: دار الکتب العلمیة.
نسفی، ابوحفص عمر بن محمد (1362). تفسیر نسفی، به کوشش عزیزالله جوینی، تهران: بنیاد قرآن، دوم،.
نیشابوری، نظام‌ الدین‌ حسن بن محمد (1416ق). تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان، بیروت: دار‌الکتب العلمیة.