Document Type : Research/Original/Regular Article

Author

Assistant Professor, Department of Humanities and Social Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran

Abstract

One of the important goals of countries in the successful management of internal affairs and foreign interactions is to have a level of national power. Because of the importance of soft power in increasing national power, the purpose of this study is to investigate the role of war tourism in strengthening Iran's soft power. Despite the importance of peace and security and the existence of international organization for defender of peace, today the world is forced of destructive phenomenon of war and its various effects. On the other hand, the desire to tourism and enjoy its various natural and human phenomena has increased, Therefore, visiting the war zones and the monuments created in it and familiarizing the citizens with this event and its achievements, such as sacrifices, remnants and bittersweet memories and experiences, inthe form of "war tourism and visiting Memories of Defense", inaddition to positive economic effects, it can create an attractive and acceptable image in the domestic and international arena and while identifying individuals in society, pave the way for increasing National power. This research, which has been done with descriptive-analytical approach and using different documents, shows: Political components, individual-belief components and socio-cultural components are among the motivational characteristics of tourists that can be used in "war tourism" and the correct use of its economic, cultural and social achievements, can acquaint the thoughts, beliefs and behavior of the young generation other countries with the peaceful, anti-oppressive and prosperous ideals of the Islamic Revolution and increase Iran's soft power.

Keywords

آقاجانی، سمیه (1383). «قابلیت­ها و محدودیت­های توسـعه اسـتان گـیلان در زمینـه گردشـگری»، مجموعـه مقالات همایش منطقه­ای گیلان و برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران.
اسکندری، محمدحسین (1381). «کالبدشناسی مفهوم قدرت»، فصلنامه روش­شناسی علوم انسانی، شماره 30، بهار.
انعامی­علمداری، سهراب (1387). «تهدیدات نرم الگوی تقابل استراتژیک ایالات متحده در برابر ایران»، فصلنامه تخصصی نامه دولت­اسلامی، شماره 27-26 فروردین.
بیگی، مهدی (1389). قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی لبنان)، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
حافظ ­نیا، محمدرضا (1379). مبانی مطالعات سیاسی- اجتماعی، قم: انتشارات سازمان حوزه­ ها و مدارس علمیه خارج از کشور.
حافظ ­نیا، محمدرضا (1386). قدرت و منافع ملی(مبانی- مفاهیم و روش های سنجش)، تهران: نشر انتخاب.
راجی، زهرا؛ نادری­ راد، حمیدرضا (1399). «مروری بر عوامل موثر تقاضای گردشگری جنگ»، ماه نامه آفاق علوم انسانی، سال چهارم، شماره سی و هفتم، اردیبهشت.
رجبی، آزیتا؛ یازرلو، محبوبه (1393).«بررسی وضعیت گردشگری جنگ در ایران و ارایه استراتژی برای
توسعه آن»، فصلنامه فضای گردشگری، سال سوم، شماره 11.
زاهدی، شمس­السادات (1385). مبانی توریسم و اکوتوریسم پایدار(با تأکید برمحیط زیست)، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی. 
سبکبار، حسنعلی؛ باغیانی، حمیدرضا؛ نورانی، حمیده (1390). «نقش گردشگری جنگ در ارتقای کیفیت زندگی ساکنان شهری مناطق جنگیِ استان خوزستان، با استفاده از مدل TOPSIS»، فصلنامه برنامه ریزی فضایی، دوره 1، شماره 2، زمستان.
سهرابی، مهدیه (1391). شناخت دستاوردهای گردشگران داخلی در بازدید از مناطق جنگی ایران، پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت گردشگری، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
صادقلو، طاهره (1395). «شناسایی عوامل انگیزشی مشارکت کنندگان در گردشگری جنگ (مورد: استان خوزستان)»، مجله برنامه ­ریزی و توسعۀ گردشگری، سال پنجم، شماره 16، بهار.
صدیق، میرابراهیم؛ جمشیدی، محسن و پورعظیم، معصومه (1398). «نقش و جایگاه استراتژی دفاعی در راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه راهبرد سیاسی، 3(11)، صص 63-98.
صیدایی، سیداسکندر؛ هدایتی­مقدم، زهرا (1389). «نقش امنیت در توسعه گردشگری»، فصلنامه تخصصی عوامل اجتماعی، سال چهارم، شماره8.
فرجی­راد، عبدالرضا (1388). «تحلیلی نو پیرامون گردشگری و جدیدترین طبقه ­بندی آن»، فصلنامه جغرافیایی سرزمین، سال ششم شماره 23.
فیروزی، محمدعلی؛ گوردزی، مجید (1395). «تبیین موانع توسعۀ گردشگری جنگ در استان خوزستان»، فصلنامه گردشگری و توسعه. سال پنجم، شماره 7، تابستان.
گروه مطالعات امنیتی (1387). تهدیدات قدرت ملی شاخص­ها و ابعاد، تهران: انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی. چاپ اول.
محمدی، سعید (1397). «شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر گسترش گردشگری جنگ در استان کردستان. مطالعه موردی: شهرستان مریوان»، فصلنامه اطلاعات جغرافیایی (سپهر)، دوره 27، شماره 107، پاییز.
معصومی، مسعود (1387). سابقۀ برنامه­ریزی گردشگری در ایران، تهران: انتشارات سمیرا، چاپ اول.
لی، مینگ جینگ (1390). قدرت نرم چین (استراتژی چین در حال ظهور در سیاست بین الملل). ترجمه عسگر قهرمانپور بناب، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
نای، جوزف (1382). «قدرت نرم»، فصلنامه راهبرد دفاعی، شماره 29.
نای، جوزف (1383). «کاربرد قدرت نرم»، ترجمه سیدرضا میرطاهر، فصلنامه راهبرد دفاعی، شماره 6، زمستان.
نصیری سوناز (1398). «نقش قدرت نرم در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی عراق)». فصلنامه مطالعات قدرت نرم، 9(شماره 1)، صص 265-287.
وثوقی، لیلا؛ رجبی­مقدم، نیلوفر (1397). «عوامل انگیزشی در گردشگری جنگ مورد مطالعه: موزۀ جنگ خرمشهر»، دوفصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری، سال ششم، شماره 11، بهار و تابستان.
Bigley, J.D., Choong-ki, L., Jinhyung, C. and Yooshik Y (2010). Motivations for War-Related Tourism: A Case of DMZ Visitors in Korea, Journal of Tourism Geographies, 12(3): 371–394.
http://net.educause.edu/ir/library/pdf/ffpiu043.pdf
Nye, joseph.s (2004). Soft power: The means to success in World Politics Public Affairs. 1st Edition (Cambrige MA: presueus publishing).
Yuill, M.S (2003). A Thesis, Dark Tourism: Underestanding Visitor Motivation at Sites of Deat and Diasaster«, Texas A&M University