Document Type : Research/Original/Regular Article

Authors

1 farhangian University.Iran.tehran

2 farhangian University.tehran.Iran

3 yazd University

Abstract

This paper was coducted to recognize the elements of professional ethic from the perspective of Shahid Soleimani by applying analytical-descriptive method. The field of the research is qualitative in terms of purpose, applicable, and it is documentary in the type of analysis. In order to gather the necessary data to answer the research questions, all the available documents related to the present topic have been collected utilizing the data collection approach and have been analyzed in a qualitative manner. From the four evaluated sources, concepts have been identified and obtained, which by classification and 218 categorizing these concepts and identifying their commonalities and differences, sub-concepts 10 were investigated, and then during selective coding process, four principle components including: (a) personal morality (flexibility, empathy, and deep attraction), (b) task-oriented morality (commitment, inspiration, and communicative transparency), (c) legal morality (balanced processing, moral perspective), and (d) justice morality (participation perspective, extroversion) were identified. Eventually, this research was conducted by presenting the practical pattern of identifying the personality dimensions of the martyr Haj Qasem Soleimani with the goal of preserving and teaching such valuable traits to the future generations of our territory, Iran.

Keywords

Main Subjects

نهج‌البلاغه(۱۳۹۰). ترجمۀ محمد دشتی، قم: مؤسسۀ تحقیقاتی امیر المومنین (ع).
ایمانی­پور، معصومه(۱۳۹۱). اصول اخلاق حرفه‌ای در آموزش. اخلاق و تاریخ پزشکی، ۵(6)، 25-38.
باقری دولت‌آبادی، علی(1400). انقلاب اسلامی و مکتب­سازی: نمونه موردی مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی. مطالعات دفاع مقدس، 7(28)، 27-50.
بیات، عبدالحمید؛ و سیدطباطبایی، سید مهدی(1399). الگوی مطلوب ارتباطات میان­فردی در سلسله‌مراتب فرماندهی، موردمطالعه شهید حاج قاسم سلیمانی. مدیریت اسلامی، 28(4)، 169-185.
پهلوان شریف، محمدامین؛ و کاظمی شوریی، محمدحسین(1399). تبیین الگوی شایستگی مدیران جهادی تمدن­ساز (موردمطالعه: شهید قاسم سلیمانی). مدیریت اسلامی، 28(4)، 141-168.
ترابی کلاته قاضی، علی(1399). مؤلفه‌های اخلاق حکمرانی در مکتب شهید سلیمانی. حکمرانی متعالی، 1(1)، 81-108.
جهانگیری، سعید؛ و میررفیعی، حکیمه­السادات(1401). بررسی نقش شهید سلیمانی در مقابل منازعات امنیّتی رژیم صهیونیستی و تروریسم جهانی از منظر حقوق بشر. حقوق و مطالعات نوین، 3(8)، 1-23.
حسن­مرادی، نرگس(۱۳۹۶). بررسی رابطه بین ابعاد اخلاق حرفه‌ای مدیران با مؤلفه‌های تعهد سازمانی کارکنان. مشاوره شغلی و سازمانی، ۹(3)، 32-54.
خانی، علی؛ و محمدی، حمیدرضا(1399). بازشناسی مؤلفه‌های مکتب شهید سلیمانی مبتنی بر بیانات امام خامنه‌ای. مطالعات راهبردی بسیج، 23(86)، 5-38.
خیاط مقدم، سعید؛ و طباطبایی نسب، سیده مهدیه(۱۳۹۵). مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای در مدیریت. اخلاق در علوم و فناوری، 11(1)، 127-136.
داوری اردکانی، رضا(۱۳۸۹). ملاحظاتی دربارۀ اخلاق در جهان علم و مهندسی. آموزش مهندسی ایران، 12(46)، 1-15.
ذاکری، علی‌اکبر(۱۳۸۴). اخلاق مسئولان نظام اسلامی. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
رحمانی­مقدم، محمدرضا(۱۳۹۷). بررسی تأثیر سبک رهبری تحول‌گرا بر نوآوری استراتژیک سازمانی. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد، واحد الکترونیکی تهران.
رفیعی طاری، ندا؛ و عبدیان، محیا(۱۳۹۹). نشانه‌شناسی و نمادشناسی شخصیت شهید سلیمانی. مطالعات دینی رسانه، 2(5-6)، 112- 132.
سپنجی، امیر عبدالرضا؛ و عسکرنیا، سارا(۱۳۹۸). اخلاق حرفه‌ای در حوزۀ روابط عمومی و عملکردهای آن». مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ، ۹(1)، 125-109.
سعیدی رضوانی، محمود؛ و غلامی، فاطمه(1401). آینده زیست اخلاقی ایرانیان در پرتو عرفی­شدن و سکوت: (تحلیل واکنش دانشجویان در مواجهه با امر حجاب در گروه مجازی). آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی، 3(1)، 41-74.
سعیدی، معصومه سادات؛ فقیهی، علیرضا؛ سیفی، محمد؛ و ناطقی، فائزه(۱۳۹۹). شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای در سازمان. اخلاق در علوم و فناوری، 15(4)، 131-137.
سلیمانی، قاسم(۱۳۹۸). از چیزی نمی‌ترسیدم. تهران: مکتب حاج قاسم.
شاه­علی، مهرزاد؛ رشیدپور، علی؛ کاووسی، اسماعیل؛ و اعتباریان، علی‌اکبر(۱۳۹۴). طراحی الگوی پیاده‌سازی اخلاق حرفه‌ای در سازمان‌های ایران. مدیریت شهری، ۱۴(۳۹)، 393-405.
شاه‌محمدی، محمدعلی(۱۳۹۷). شناسایی و اولویت‌بندی مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای کارکنان شاغل در شبکه بهداشت خراسان شمالی، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود.
شکوریان فرد، نرجس(۱۳۹۸). حاج قاسم ۱، تهران: عهد مانا.
شکوریان فرد، نرجس(۱۴۰۰). حاج قاسم ۲. تهران: عهد مانا.
طهماسبی، عالمه؛ موسوی، لیلا؛ و قربانی، مهدی(۱۳۹۹) سلیمانی عزیز، تهران: مؤسسه حماسه یاران.
عباسپورقاضی جهانی، زهرا؛ و حسین­زاده، امیرعلی(۱۳۹۸). بررسی رابطه رهبری معنوی و سرمایه‌گذاری فکری با اخلاق حرفه‌ای مدیران مدارس منطقه آذرشهر. مطالعات جامعه‌شناسی، 11(43)، 109-127.
قراباغی، میثم؛ و ازگلی، محمد(1399). واکاوی سبک رهبری سردار شهید حاج قاسم سلیمانی الگوی متعالی رهبری خدمتگزار. مدیریت اسلامی، 28(4)، 113-139.
قراملکی، احد(۱۳۸۶). روش‌شناسی مسئولیت‌پذیری در سازمان. پژوهش‌های اجتماعی اسلامی، ۴۹ و ۵0، ۲۲۵ -۲۳۶.
قراملکی، احد(۱۳۸۷). اخلاق حرفه‌ای در تمدن ایران و اسلام. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
کلانتری، علی‌اکبر(۱۳۸۵). اخلاق زندگی، ج ۱، قم: نشر معارف.
گنج­بخش، محمود(1399). شناسایی عوامل شکوفایی فضایل اخلاقی حکمران مبتنی بر مکتب شهید سلیمانی. حکمرانی متعالی، 1(1)، 11-32.
لشکر بلوکی، مجتبی(۱۳87). چارچوب تدوین ارزش‌ها و اخلاق حرفه‌ای پژوهش‌های علمی و فناوری. اخلاق در علوم و فناوری، 3(1و2)، 105-114.
مصباح یزدی، محمدتقی(۱۳۹۱). پیش‌نیازهای مدیریت اسلامی، تحقیق و نگارش، غلامرضا متقی‌فر، قم: انتشارات مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (قدس سره).
میرتاج­الدینی، سیدمحمدرضا(۱۳۷۴). اخلاق کارگزاران حکومت از دیدگاه اسلام. تهران: مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی.
Beck JS. (2011). Cognitive behavior therapy: Basics and beyond. Guilford press Bromberg-Martin ES, Sharot T. (2020). The value of beliefs. Neuron.;106(4):561-5
Cetin, M. O., & Kinik, F. S. F. (2015). An analysis of academic leadership behavio r fro mthe perspective of transformational leadership. Procedia-Social and Behavioral Sciences,207, 519-527
Freeman S. (2001). Encyclopedia of ethics. USA:University of Virginia
Ginsburg, L., Berta, W., Baumbusch, J., Rohit Dass, A., Laporte, A., & et al. (2016). Measuring work engagement, psychological empowerment, andorganizational citizenship behavior among health care aides. The Gerontologist, 56(2), 1-11.
Hanel P.H.P., Litzellachner L.F. (2018)., Maio G.R. An Empirical Comparison of Human Value Models. Front. Psychol. 2018;9:1643. doi: 10.3389/fpsyg.2018.01643
Hursthouse R. (2013). Normative virtue ethics. Ethica; 645
Klein LA (2017) A free press is necessary for a strong democracy. ABA Journal. http://www.aba-journal.com/magazine/article/free_press_linda_klein?icn=most_read
Martins N, Coetzee M (2011). Staff perceptions of organisational values in a large South African manufacturing company: exploring socio-demographic differences. SA Journal of Industrial Psychology 37(1):1–11
Mashlah S. (2015). The Role of People’s Personal Values in the Workplace. Int. J. Manag. Appl. Sci. 2015;1:2394–7926.
Osmo F, Duran V, Wenzel A, de Oliveira IR, Nepomuceno S, Madeira M, Menezes I. The Negative Core Beliefs Inventory: Development and Psychometric Properties. Journal of Cognitive Psychotherapy. 2018 Apr 1;32(1):67-84.
Rahman.A. (1956).Human Values & Professional Ethics.     Institute of Science and Technology
Resnik DB (2012) Ethical virtues in scientific research. Accountability in Research 19(6):329–343
Sagiv L, Roccas S, Cieciuch J, Schwartz SH. (2017). Personal values in human life. Human Behaviour.;1(9):63
Spielthenner G. (2005). Consequentialism or deontology? Philosophia; 33(1): 217-235.
Wang X, Li F, Sun Q (2018) Confucian ethics, moral foundations, and shareholder value perspec-tives: an exploratory study. Business Ethics: A European Review 27(3):260–271
Wenzel A. (2012). Modification of core beliefs in cognitive therapy. Instandard and innovative strategies in cognitive behavior therapy.