Document Type : Research/Original/Regular Article

Authors

1 استاد یار

2 دانشجوی دکتری مطالعات راهبردی دفاع مقدس

Abstract

Considering the intensity of the combined and cognitive war against the Islamic Revolution, the promotion of the social capital of the Islamic Revolution has become more necessary. This, without a doubt, requires the use of the valuable experiences of the period of holy defense as a model for the maximum benefit of the social capital of the Iranian nation. In this regard, recognizing and prioritizing the factors affecting the promotion of social capital in the period of holy defense seems necessary and necessary.

The current research has extracted the effective components on the promotion of Iran's social capital in the sacred defense based on the views of cultural and social experts in the form of a questionnaire survey with a sample size of 37 people, and has prioritized and ranked their impact based on the superdecision network analysis method.

In this article, it has been concluded that in the order of the effect of the component of values, religion and ideology, social trust, social participation, social harmony and finally social mutual relations, the main components of promoting social capital during the holy defense period were and should be The promotion of social capital today of the Islamic Revolution should be given serious attention and attention.

Keywords

Main Subjects

اختر محققی، مهدی(1385). سرمایه اجتماعی، تهران: نشر اختر محققی.
بهرامی، قدرت الله و نظر پور، مهدی(1388). انقلاب اسلامی و انقلاب‏های جهان، قم: انتشارات زمزم هدایت.
بهرامی، مژده؛ ابراهیم زاده، فریمان؛ سلیمان پورعمران، محبوبه؛ محمد ابراهیم سپاسگزار، فاطمه(1401). طراحی الگوی مدیریت اثربخش نشر ارزش‌های دفاع مقدس. مطالعات دفاع مقدس، 8(4)، 9-43.
تاج‌بخش، کیان(1385). سرمایه اجتماعی اعتماد دموکراسی، تهران: نشر شیرازه.
حسینﭘﻮر ﭘﻮﯾﺎن، رﺿﺎ(1389). بسیج و ﮐﺎرﺑﺮد ﻗﺪرت ﻧﺮم در دوران ﻫﺸﺖﺳﺎل دﻓﺎع ﻣﻘﺪس، ﺗﻬﺮان: داﻧﺸﮕﺎه اﻣﺎم ﺻﺎدق(ع).
رﺣﻤﺘﯽ، ﻣﺤﻤﺪﺣﺴﯿﻦ و ﻣﻼﯾﯽ، مصطفی(1389). ﻧﮕﺎﻫﯽ ﺑﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺎ روﯾﮑﺮد دﯾﻨﯽ و ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ آن ﺑﺮ اﻓﺰاﯾﺶ ﺧﻼﻗﯿﺖ، ﻧﻮآوری و ﺷﮑﻮﻓﺎﯾﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ، در ﻗﺪرت ﻧﺮم، ﻓﺮﻫﻨﮓ و اﻣﻨﯿﺖ، ﺗﻬﺮان: داﻧﺸﮕﺎه اﻣﺎم ﺻﺎدق(ع).
ردادی، ﻣﺤﺴﻦ(1389). ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻗﺪرت ﻧﺮم: ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در اﺳﻼم، ﺗﻬﺮان: داﻧﺸﮕﺎه اﻣﺎم ﺻﺎدق(ع).
روح‌الامینی، محمود(1373). فولکلور فرهنگ در «جبهه‌ای نو در فرهنگ‌شناسی ایران»، به اهتمام محسن مهرآبادی، تهران: دفتر پژوهش و گسترش فرهنگ جبهه، چاپ اول.
سنگری، محمدرضا و عبداللهی، مهدی(1380). عوامل فرهنگی و معنوی دفاع مقدس، جلد سوم، فرهنگ عاشورا، قم: زمزم هدایت.
ﺷﻬﺮام ﻧﯿﺎ، اﻣﯿﺮﻣﺴﻌﻮد؛ ﺧﺪاﻣﯽ، ﻓﺮزاﻧﻪ اﻟﺴﺎدات(1388). ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻘﺶ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ﭘﯿﺮوزی ﻋﻤﻠﯿﺎت ﻫﺎی ﺟﻨﮓ ﺗﺤﻤﯿﻠﯽ. ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻣﻘﺎﻻت اوﻟﯿﻦ ﻫﻤﺎﯾﺶ بین‌المللی ﺗﺤﻮﻻت ﺟﺪﯾﺪ اﯾﺮان و ﺟﻬﺎن. ﻗﺰوﯾﻦ: داﻧﺸﮕﺎه  ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ اﻣﺎم ﺧﻤﯿﻨﯽ.
ﻋﻠﯿﻨﯽ، ﻣﺤﻤﺪ(1391). ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در آموزه‌های اﺳﻼﻣﯽ. ﻗﻢ: ﺑﻮﺳﺘﺎن ﮐﺘﺎب.
ﻓﺼﯿﺤﯽ، اﻣﺎن اﷲ(1389). اﺳﻼم و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺎ تأکید ﺑﺮ روﯾﮑﺮد ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ. ﺗﻬﺮان: ﭘﮋوﻫﺸﮕﺎه ﻓﺮﻫﻨﮓ، ﻫﻨﺮ و ارﺗﺒﺎﻃﺎت.
ﮐﺮﯾﻤﯽ، ﻣﺼﻄﻔﯽ(1389). ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻘﺶ و ﺗﺤﻮﻻت ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﯾﺮان در دوران دﻓﺎع ﻣﻘﺪس. ﻧﮕﯿﻦ اﯾﺮان. 9(35)، 69-92.
 ﮐﺸﯿﺸﯿﺎن ﺳﯿﺮﮐﯽ، ﮔﺎرﯾﻨﻪ(1400). تاﺛﯿﺮ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺮ اﻣﻨﯿﺖ ﻣﻠﯽ در دوران دﻓﺎع ﻣﻘﺪس، ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت دﻓﺎع ﻣﻘﺪس، 7(25)، 29-54.
ﮐﻠﻤﻦ، ﺟﯿﻤﺰ(1377). ﺑﻨﯿﺎدﻫﺎی ﻧﻈﺮﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ. ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻣﻨﻮﭼﻬﺮ ﺻﺒﻮری. ﺗﻬﺮان: ﻧﺸﺮ ﻧﯽ. 
مصلی نژاد، عباس(1388) فرهنگ سیاسی ایران، تهران: فرهنگ صبا، چاپ سوم.
مولایی آرانی، مهدی و باقری کنی، مصباح الهدی(1395). ﺑﺮرﺳﯽ ﻋﻮاﻣﻞ جهت‌دهنده ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در دوران دﻓﺎع ﻣﻘﺪس، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﺳﻼﻣﯽ، 24(2)، 77-103.
ﻣﻮﯾﺪﻓﺮ، رزﯾﺘﺎ(1390). ﻧﮕﺮﺷﯽ ﺑﺮ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ابعاد آن. در ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و وﺿﻌﯿﺖ آن در اﯾﺮان. ﺗﻬﺮان: ﭘﮋوﻫﺸﮑﺪه ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ.
همراهی، نعمت الله؛ اکبرزاده، فریدون؛ جلال پور، شیوا؛ محقق نیا، حامد(1401). جایگاه رویکرد سیاسی ـ معنوی سرمایه‌اجتماعی در پیروزی‌های دوران دفاع مقدس. مطالعات دفاع مقدس، 8(4)، 97-114.