نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
استادیار و عضو هیأتعلمی بنیاد ایرانشناسی، تهران، ایران
چکیده
پدیده جنگ علیرغم ماهیت و زمان وقوع آن بخشی از تاریخ ملتهاست و به مثابه یک پدیده تاریخی در صورتبندی هویت و حیات اجتماعی و فرهنگی جوامع نقش اساسی ایفا میکند. گردشگری جنگ میتواند یک محور اساسی در تبادل فرهنگی و یکی از وجوه قابلاتکا جاذبههای گردشگری به شمار آید. مسأله اصلی پژوهش حاضر بررسی الگوی راهبردی عملیاتی جهت توسعه گردشگری و موزههای دفاع مقدس در استان خوزستان چیست. از اهداف این پژوهش بررسی و تحلیل موانع و ارائه الگویی راهبردی عملیاتی جهت توسعه گردشگری موزههای دفاع مقدس در استان خوزستان است. این پژوهش به لحاظ هدف؛ کاربردی و روش بررسی آن، توصیفی و از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری آن را کلیه گردشگران و بازدیدکننده از موزههای دفاع مقدس خوزستان در سال 1399 است. دراینبین حجم نمونه (265 نفر) تعیین گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS19 استفادهشده است. همچنین برای سنجش قابلیت اعتماد سازههای مورد نظر از ضریب آلفای کرونباخ استفادهشده است، در ادامه جهت ارائه مدل راهبردی از تحلیل سوات بهره گرفتهشده است. نتایج نشان میدهد که بیشترین تأثیر را بر گردشگری موزههای دفاع مقدس متغیر ضعف بازاریابی داشته با ضریب تأثیر 0.27 دارد. همچنین نتایج روش تجزیهوتحلیل سوات به شکل نظامیافته استراتژی ST پیشنهاد میدهد.
کلیدواژهها
موضوعات