نوع مقاله : ترویجی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مهندسی عمران دانشگاه زنجان، زنجان، ایران

2 دانش آموختۀ کارشناسی ارشد مدیریت صنایع، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران

3 دکترای مدیریت راهبردی، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، تهران، ایران

چکیده

در ساخت پل خیبر که به‌عنوان یکی از طولانی­ترین پل‌های شناور نظامی جهان شناخته می‌شود، از مصالح پایدار در مقابل بمباران ساخته شده است. در سال 1363 هجری‌شمسی، برخی از مهندسان نیروهای مسلح و جهاد سازندگی، به مناطق جنوبی ایران اعزام شدند و جلسه­ای با هدف ساخت پلی برای هورالعظیم تشکیل دادند. برای ساخت این پل شناور، تمامی مصالح همانند چوب، فلز، فایبرگلاس و سیستم بادی بررسی شد. در نهایت، طرح تلفیق فایبرگلاس و فوم به علت پرکردن درزها و شکاف­های ناشی از جوشکاری مطرح شد. با‌توجه‌به اینکه پل خییر، شاهکار مهندسی بوده و ساخت آن با تمام کمبودها و تحریم­ها انجام شد، ضروری است با مطالعۀ آن، از تجربیات ارزشمند آن بهرۀ کافی برد؛ ازاین‌رو، در این پژوهش، ابتدا به ضرورت و نحوۀ ساخت و سپس، نقاط ضعف و قوت پل خیبر پرداخته می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  • اردستانی، حسین (1391). عملیات خیبر تغییر استراتژی عملیاتی آغاز مرحله نوین در جنگ تحمیلی، نشریۀ مطالعات دفاع مقدس، شمارۀ 43: 14 ـ 5.
  • پایگاه اینترنتی مشرق (1391). پل خیبر را چه کسی ساخت؟، تاریخ انتشار: ۷ اسفندماه ۱۳۹۱. تاریخ برداشت: 10 اردیبهشت‌ماه 1398، قابل بازیابی در پایگاه اینترنتی مشرق به نشانی: https://www.mashreghnews.ir/news/196646.
  • دلگرم، محمد (1393). شرح فعالیت پشتیبانی و مهندس جنگ جهاد در عملیات خیبر، نشریۀ مطالعات دفاع مقدس، شمارۀ 51: 94 ـ 65.
  • عظیمی، حسینعلی (1390). بررسی شیوه‌های ساخت پل، نشریۀ سنگرسازان بی‌سنگر، شمارۀ 90: 39 ـ 31.
  • علایی، حسین (1391). نقش ارتش در عملیات خیبر، نشریۀ دفاع مقدس، شمارۀ 28: 30 ـ 15.
  • موسوی، سیدابوالفضل (1382). گزارش عملیات خیبر، نشریۀ نگین ایران، شمارۀ 40: 129 ـ 102.