نوع مقاله : ترویجی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای مهندسی عمران دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
2 دانش آموختۀ کارشناسی ارشد مدیریت صنایع، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
3 دکترای مدیریت راهبردی، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، تهران، ایران
چکیده
در ساخت پل خیبر که بهعنوان یکی از طولانیترین پلهای شناور نظامی جهان شناخته میشود، از مصالح پایدار در مقابل بمباران ساخته شده است. در سال 1363 هجریشمسی، برخی از مهندسان نیروهای مسلح و جهاد سازندگی، به مناطق جنوبی ایران اعزام شدند و جلسهای با هدف ساخت پلی برای هورالعظیم تشکیل دادند. برای ساخت این پل شناور، تمامی مصالح همانند چوب، فلز، فایبرگلاس و سیستم بادی بررسی شد. در نهایت، طرح تلفیق فایبرگلاس و فوم به علت پرکردن درزها و شکافهای ناشی از جوشکاری مطرح شد. باتوجهبه اینکه پل خییر، شاهکار مهندسی بوده و ساخت آن با تمام کمبودها و تحریمها انجام شد، ضروری است با مطالعۀ آن، از تجربیات ارزشمند آن بهرۀ کافی برد؛ ازاینرو، در این پژوهش، ابتدا به ضرورت و نحوۀ ساخت و سپس، نقاط ضعف و قوت پل خیبر پرداخته میشود.
کلیدواژهها
موضوعات
- اردستانی، حسین (1391). عملیات خیبر تغییر استراتژی عملیاتی آغاز مرحله نوین در جنگ تحمیلی، نشریۀ مطالعات دفاع مقدس، شمارۀ 43: 14 ـ 5.
- پایگاه اینترنتی مشرق (1391). پل خیبر را چه کسی ساخت؟، تاریخ انتشار: ۷ اسفندماه ۱۳۹۱. تاریخ برداشت: 10 اردیبهشتماه 1398، قابل بازیابی در پایگاه اینترنتی مشرق به نشانی: https://www.mashreghnews.ir/news/196646.
- دلگرم، محمد (1393). شرح فعالیت پشتیبانی و مهندس جنگ جهاد در عملیات خیبر، نشریۀ مطالعات دفاع مقدس، شمارۀ 51: 94 ـ 65.
- عظیمی، حسینعلی (1390). بررسی شیوههای ساخت پل، نشریۀ سنگرسازان بیسنگر، شمارۀ 90: 39 ـ 31.
- علایی، حسین (1391). نقش ارتش در عملیات خیبر، نشریۀ دفاع مقدس، شمارۀ 28: 30 ـ 15.
- موسوی، سیدابوالفضل (1382). گزارش عملیات خیبر، نشریۀ نگین ایران، شمارۀ 40: 129 ـ 102.