نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری جغرافیای سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
بهدلیل اهمیت بنیادین آموزش های عمومی در انتقال ارزشهای فرهنگی و اجتماعی برای گروه های سنی پایه و نقش راهبردی آن در جامعهپذیری نسل آینده کشور؛ تولید محتوای فاخر، متناسب با معارف گرانسنگ دفاع مقدس و انتقال این ارزشها به متون آموزشی وزارت آموزش و پرورش امری ضروری می نماید. دستیابی به این مهم، مستلزم ایجاد بسترهای اداری، علمی و تخصصی، برنامهریزی راهبردی و هماهنگی بینسازمانی و سازوکارهای پژوهشی فراسازمانی، برای تولید محتوای فاخر برای جانمایی در متون و برنامه های وزارت آموزش و پرورش است. این پژوهش، در چهارچوب تحقیقات کاربردی، با رویکرد آمیخته و روش توصیفی-تحلیلی، مبتنی بر مطالعات اسنادی، مشاهدۀ میدانی و جلسات خبرگی، جایگاه معارف و ارزش های دفاع مقدس در برنامههای آموزشی وزارت آموزش و پرورش را ارزیابی نموده، در نهایت پیشنهادهای راهبردی برای نیل به جایگاه واقعی این معارف در نظام آموزشی و پرورشی پیشنهاد مینماید. یافتههای مقاله که حاصل اقدامات مشترک پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با همکاری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و سازمان بسیج مستضعفین در سالهای 96-97 است؛ میتواند الگویی برای انتقال ارزشهای دفاع مقدس به برنامههای آموزشی وزارت آموزش و پرورش قلمداد گردد. براین اساس سازوکارهای تولید محتوای فاخر برای بیش از 10 کتاب درسی و بازبینی و بهروزرسانی دو واحد درس «آشنایی با ارزشهای تربیتی دفاع مقدس» برای تمام رشته های دانشگاه فرهنگیان تشریح شده و آسیبشناسی راهبردی در دو حوزۀ «برنامه های درسی و آموزشی» و «عوامل ساختاری و سازمانی» به عمل آمده و در نهایت پیشنهادهایی ارائه شده است.
کلیدواژهها
موضوعات