نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
فرهنگ ایثار و شهادت، از مبانی ارزشمند دین اسلام اتخاذ شده و جزو سرمایههای فرهنگی جامعه ایرانی است. مدیران برای ترویج این فرهنگ در جامعه، نیازمند آگاهی از راهبردهای مدیریتی کارآمد و اثربخشی هستند. آنها برای آگاهی از این راهبردها، نیاز به مرجع معتبری (بیانات مقاممعظمرهبری) دارند که مسیر را برای رسیدن به نهادینهسازی این فرهنگ در جامعه هموار سازد . هدف پژوهش حاضر، شناسایی راهبردها و اقدامات مدیریتی جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و دستاوردها آن در جامعه است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است. داده های پژوهش با استفاده از جستجوی موضوعی لغات «ایثار»و «شهادت» در بین بیانات مقام معظم رهبری (1367-1401) نمایه شده در پایگاه اینترنتی دفتر حفظ و نشر آثار ایشان در قالب فیشهایی گردآوری شد و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تحلیل گردید. یافتهها نشان داد که «ارتقاء روحیه ایثار و ایثارگری»، «اسوهنمایی و الگوسازی از شهدا و ایثارگران»، «تنظیم و نشر آثار و وصایای گرانقدر شهیدان و بیان سیره آنها»، «زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا»، «تکریم و قدردانی از خانوادههای شهدا و ایثارگران» و «به کارگیری حداکثری از ظرفیت رسانههای دیداری و شنیداری» به عنوان مهمترین راهبردهای مدیریتی در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. این راهبردها میتوانند سرلوحه تصمیمات و برنامههای مدیریتی در سطح سازمانهای کشور قرار گیرد که ماندگاری فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه، پیشروی و پیشرفت و تعالی و حفظ استقلال کشور، حفظ انقلاب اسلامی، نفی سلطهگری و سلطهپذیری و حفظ حیات اسلامی جامعه را در پی خواهد داشت.
کلیدواژهها
موضوعات