نوع مقاله : ترویجی
نویسندگان
1 عضو باشگاه باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 دانشآموخته دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی میزان رضایت بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب دفاع مقدس و عوامل مؤثر بر این رضایتمندی صورت گرفت. پژوهش از نوع کاربردی و شیوه انجام آن به روش پیمایشی و توسط پرسشنامه بوده است. روایی پرسشنامه به طریق صوری، توسط 5 نفر از اساتید و متخصصین حوزه دفاع مقدس به تأیید رسید. جامعه آماری تحقیق کلیه افراد مراجعهکننده به نمایشگاه کتاب دفاع مقدس بوده است. بر اساس تجربیات سالهای قبل بهطور متوسط سالیانه حدود 1900 نفر از نمایشگاه بازدید کردهاند؛ بر همین مبنا با مراجعه به جدول نمونهگیری مورگان، حجم نمونه 320 به دست آمد که برای پوشش دهی دادههای مفقوده تعداد 30 نفر به حجم نمونه اضافه گردید و درنهایت تعداد 350 پرسشنامه با روش نمونهگیری تصادفی توزیع و جمعآوری شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد: با افزایش تحصیلات میزان رضایت از کیفیت کتب منتشرشده کاهش مییابد و همچنین بین رضایت از کیفیت کتاب و میزان مطالعه کتب منتشرشده همبستگی مستقیم وجود دارد. میان شغل و میزان مطالعه رابطهای وجود ندارد، ولی نوع شغل بازدیدکنندگان با میزان خرید کتاب همبستگی و رابطه وجود دارد. میان سن و تحصیلات در میزان مطالعه کتاب دفاع مقدس رابطهای وجود نداشته و میزان رضایت از نمایشگاه در میان مردان و زنان تفاوت وجود ندارد.
کلیدواژهها