نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 استاد گروه آموزشی مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.
2 دکترای مدیریت بازرگانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده
در پی حملات تجاوزگرانه اسرائیل به ایران در خرداد 1404، و به تبع آن الزام به تخلیه برخی مناطق مسکونی و خروج برخی هموطنان از شهرهای محل سکونت خود، جاباما طی یک خبرربایی مسئولانه، با انتشار یک محتوا در صفحات مجازی اعلام نمود که باتوجه به شرایط جاری، با همراهی میزبانان دلسوز جاباما، شرایطی را برای اسکان اضطراری رایگان، اقساطی، با تحفیف وبژه در شهرهای مختلف ایران فراهم کردهاست. هدف پژوهش حاضر تحلیل نظرات کاربران فضای مجازی به این محتوا و مسئولیتپذیری اجتماعی برند جاباما بوده است. پژوهش از نوع کاربردی و کیفی بوده و به روش تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه آماری، تمامی نظرات کاربران نسبت به این محتوا بود؛ که از بین آنها، نظرات ثبت شده در صفحه اینستاگرام جاباما انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، یادداشتبرداری سیستماتیک از محتواها بوده و فرایند تحلیل با بهرهگیری از کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شده است. در سه بخش دستهبندی گردید: دسته اول، شامل کدهایی بودند که به بازتعریف برند از سوی کاربران میپرداخت، یعنی کدهایی که در آنها به ویژگیهای برند از منظر کاربران و مخاطبانی که با محتوای جاباما مواجه شده بودند، اشاره شده بود. دسته دوم، کدهایی هستند که به عنوان سرمایه عاطفی و ارتباطی برند تلقی میشوند. دسته سوم، آن دسته از کدهایی هستند که بازتابی نمادین از برند ملی ایران را به نمایش میگذاشتند.
کلیدواژهها
موضوعات